En aquests darrers dies ha sortit a la llum que Autopistes-Abertis, complint amb el conveni signat amb el Govern central, tira endavant el projecte de suprimir el peatge troncal del Vendrell que, junt amb l’ampliació de l’autopista a la demarcació de Tarragona a un tercer carril, es vol que sigui l’element definitiu per evitar les cues que es produeixen en moments de gran trànsit a les platges. Aquest projecte seria molt lloable sinó afectés als municipis del Penedès per que vol dir posar àrees de pagament a cada entrada i sortida, ja que al no haver-se de pagar en peatges troncals, doncs a Martorell et donaran un tiquet per anar al sud i pagaràs a l’ entrar a l’àrea Metropolitana, han de tancar cada una d’aquestes entrades.
Fins aquí res d’extraordinari si no fos per dos elements que la gent que participàvem al Consell Comarcal vàrem treballar durant la legislatura passada junt amb una part important de la ciutadania i que la situació d’ara està amenaçant. En primer lloc reclamàvem, acompanyats de moltes signatures, que l’autopista fos gratuïta per la gent que viu o treballa al Penedès per anar a Barcelona, ja que no hi ha cap altra alternativa viable en aquests moments. Ens sembla que ara és el moment d’apretar per la gratuïtat, ja que ara és autopistes qui vol alguna cosa del territori i per ells no seria cap gran despesa fer al Penedès el mateix que ja fan a Tarragona, que no pagues si et mous entre Torredembarra i la capital. I això no depèn de si hi ha o no peatges a cada entrada, sinó que és un problema de voluntat, que potser encara és més fàcil si hi ha entrades exclusives per la gent del Penedès.
El segon element important és el Pla Director de l’Alt Penedès, en el que una cosa en la que hi estava d’acord tothom era, i és, que fos com fos la nova carretera que s’ha de fer en un futur, passés com a laterals de l’autopista en el tram dels Monjos a la Granada, incloent, lògicament Vilafranca. Doncs bé, si ara es fan aquestes àrees de peatge sense tenir en compte la previsió del Pla Director, pot ser que quan s’hagi d’aplicar ja no serveixi per res, ja que pot ser impossible de fer passar uns laterals pel mig d’una zona de peatges (a menys que es facin unes obres monstruoses). Abans de fer res, caldria tenir un projecte conjunt entre el que preveu el Pla Director, Autopistes i, també, el pas de la carretera d’Igualada a Vilanova, que passa pel mateix lloc entre l’actual carretera de Vilanova i els Cinc Ponts, sinó volem trobar-nos, en un futur, amb la desagradable sorpresa de que ens facin una nova autovia que trinxi el territori.
Pensem que és hora de que es recuperi el temps perdut i que els nostres polítics es posin al davant d’una reivindicació que fa més d’un any que està oblidada, i que és que la nova relació del Penedès amb l’autopista canviï després de quasi 40 anys, de manera que sigui una facilitat per moure’ns i no un impost més, i que no sigui un nou entrebanc pel desenvolupament futur, sinó que ajudi a configurar un planejament interessant pel nostre territori.
Pau Batlle, Jordi Cuyàs, Oscar Muñoz, Humbert Salvador i Ramon Xena.
dimarts, 3 de juny del 2008
Els reptes que ens planteja l' autopista
Publicat per Debat Penedès a 9:38
Etiquetes de comentaris: Infraestructures, Opinió, Planificació, Política
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
2 comentaris:
Perquè no mireu els noms del consell d'administració de ACESA. Si ho feu, veureu el perquè de tot plegat, el perquè d'aquestes baixades de pantalons dels successius governs centrals i autonòmics. Veurei i entendreu com a canvi d'uns llocs reservats als elefants vells dels partits, ACESA obté el que vol,quan vol i tantes vegades com faci falta.
http://www.youtube.com/watch?v=O3-w3f2W-Ts
Publica un comentari a l'entrada