dimecres, 26 de novembre de 2008

L' eix diagonal: una estructura del Penedès oberta al nord

Fa uns dies es va presentar a Vilanova la carretera que unirà en condicions aquella ciutat amb Vilafranca i Igualada i arribarà fins a Manresa i l’ Eix Transversal. En definitiva, una carretera interna i consensuada per travessar l’ Àmbit del Penedès i donar sortida cap els Pirineus, que haurà d’estar creuada per la nova N-340 (sigui dins o al costat de l’autopista o a fora) i que fins ara no hi ha manera de consensuar com ha de ser, a causa de les pressions dels fanàtics que volen convertir el nostre territori en un gran centre logístic (amb uns llocs de treball que la gent d’aquí no accepta). Aquests seran els dos eixos que travessaran el nostre territori, junt amb les dues autopistes (AP-7 i C-32) que a més de portar el trànsit de pas, també tenen una funció interna, sobretot mentre no hi hagi un altre sistema vial. I això en un moment en que es comença a crear l’ Àmbit Penedès com un sistema de planejament i cooperació del nostre territori, és una cosa important.

No es pot negar que aquest eix reforça l’estructura interna del Penedès, ja que situa Vilanova, Vilafranca i Igualada (i les altres viles) a pocs minuts la una de l’altre, el que ha de permetre fer economies d’escala en molts camps, com el sanitari, educatiu i molts serveis, ajudant a consolidar aquesta realitat que és el Penedès. A partir d’aquí caldrà veure si els dirigents polítics són capaços d’aprofitar-ho per donar millors serveis o simplement es queda en un tub per moure’ns més amunt i avall sense cap objectiu que millori la nostra vida col•lectiva.



Però com es va dir reiteradament a la Jornada de presentació de l’ Eix Diagonal, les nostres comarques no poden quedar tancades en sí mateixes, sinó que han de cooperar entre elles i amb les de l’entorn. Per això és bo que aquest Eix arribi fins a empalmar amb una altra gran carretera de Catalunya, com és l’ Eix Transversal, així com és bo cooperar amb les ciutats de l’arc per on ha de passar el tren orbital, que també unirà Vilafranca i Vilanova, així com els Monjos i Ribes. Com va dir un dels ponents, aquest ha de ser un eix del coneixement cosa que penso que ho han de ser tots aquells dels que en vulguem formar part. No ens interessa ser un territori satèl•lit de ningú, ni fer activitats que es poden fer en qualsevol altre lloc sense més preparació, sinó exercir una nova centralitat que no nega la de Barcelona però que no s’hi supedita. Per tant, benvinguda la notícia que a Barcelona s’han adonat que existeix l’àmbit del Penedès, un territori que té vida pròpia i que també dona la benvinguda a l’eix Diagonal i a tots els sistemes de cooperació per ser cada vegada més forts i, per tant, més resistents a crisis com la que patim ara.

3 comentaris:

Jordi Voltà ha dit...

La definició d'Eix Diagonal és bastant imprecisa. Pel que entenc (i molt més si observo el mapa intercomarcal) només beneficia a...VILANOVA.

O sigui, sembla que es posen pedaços, ja abans del disseny de la xarxa viària.

Tal com exposo en un comentari a l'article anterior...cap esment del Baix Penedès. Si la vinculació que cerqueu és prioritària per les vegueries de Barcelona ho trobo consequent. Ara bé, si parleu del Penedès, ignoreu la meitat d'ell. La que us comunica amb Tarragona. Potser trobeu fabulosa la interconnexió amb les autopistes de peatge o amb l'obsoleta i impracticable N-340.

No acabo d'entendre l'àmbit del vostre Penedès (potser només és el Penedès...vostre).

Jordi Cuyàs ha dit...

Segurament que no m'he explicat bé, però el que vull dir és que dels dos eixos que creuen l'àmbit del Penedès, un ja ha estat consensuat, que és el que va del mar a l'interior i l'altre, que va de Nord a Sud i és la N-340, encara balla per que alguns fanàtics de la logística s'empenyen en fer passar el clau per la cabota i potser que encara s'emboliqui més per que Foment podria ser que tornés a proposar el Quart Cinturó per l'interior.I això afecta al conjunt del territori.

A més d'aquests eixos hi ha les autopistes que tenen un objectiu diferent, encara que també es poden aprofitar per desplaçaments interns. I aquests eixos haurien de servir més per circular coneixement que per moure vehicles sense cap sentit.

Jordi Voltà ha dit...

Pots fer les picades d'ullet que vulguis a qui et convingui, però la N-340 fa dècades que està dissenyada com a variant en tots i cadascun dels municipis on passa. Si no s'ha fet és per la poca/nul·la insistència dels alcaldes de torn. No proposen ni promocionen una regeneració del comerç local però mantenim aquesta "frontera viària" que parteix pel mig els nostres pobles. L'excusa és que sense els passavolants no es podria sobreviure. Pobre argument per una minsa tasca sobre el comerç dels municipis afectats.

Tot això que dius -sobre la N-340- ja esta inventat, projectat i aprovat. Però tot va bé per engreixar el gall d'indi.